Nyheter 2020:

Pandemien brøt og historielaget stopper alt

12. mars stengte regjeringa ned virksomheten i landet. Historielaget hadde ingen flere arrangementer dette året.

./Lopenummer5695.jpg

Bildeinnsamlinga i 2013

I 2013 samlet historielaget inn mange gamle bilder. Det ble gjort i samarbeid med biblioteket som mottok bildene og skulle legge dem inn i sin bildedatabase. Biblioteket fikk ikke gjort sin del av jobben sin den gang, men i 2019 trådte de til og og før sommeren 2020 var alle bildene på plass i bildedatabasen til biblioteket. Det er 432 bilder der første bilde har løpenummer 5472 og siste har 5902.

Bildene finner du i biblotekets bildedatabase. Velg der først "Fotokatalog", så sett inn et løpenummer (5472-5902) i søkefeltet og trykk knappen "Søk".

Bildet til høyre har løpenummer 5695 og er fra Åmot - Buskerud landbruksskole i 1950. Jentene er - Jorunn Hansen, Birgit Smestad, Anna Smestad, Solveig Hansen og Berit Smestad

POLLENANALYTISKE UNDERSØKELSER PA MODUM I BUSKERUD

I 2018 ga Modum Kommune ut boka "Modums eldste historie". På sidene 58-67 så kan vi lese om "Pollenanalysen av Vikermyra og Sponevollen". Denne analysen ble utført av Helge Irgens Høeg i 1997 og han skrev en fyldig rapport som nå kan leses i sin helhet her:

POLLENANALYTISKE UNDERSØKELSER PA MODUM I BUSKERUD

Undersøkelsen var et viktig forarbeid til boka. Rapporten gir viktig informasjon om livet her for over 2000 år siden. Pollenanalysen viser hva slags plantearter som vokste på stedene Sponevollen og Vikermyra. Hvilke planterarter som det var der, viser hvordan menneskene drev. Man ser spor etter hva de dyrket. Man ser indikasjoner på beiting og at de slo med ljå.

Se video om utgivelsen av boka.

Møte 3. mars: For 80 år siden. Skjebneåret 1940.

Øivin Moen og Halvor Hartz snakker om hendelsene i Norge og på Modum.

Årsmøtet 2020: 4. februar

Her er liste over tillitsvalgte i 2020.
Her er årsmelding 2019.

Etter årsmøtet: Steinar Meen og Bjørg Randi Hovde viste bilder og fortalte kort om det det historiske arrangementet for 3. klassene på Stalsberg. Arrangementet var støttet av prosjektet "Lokalhistorie i skolesekken" (Landslaget for lokalhistorie). Les mer.

Deretter fortalte Vidar Brekke om boken sin "Tangen fra gammel tid". Fengende historie.